Alla inlägg under juli 2011

Av Annika Skeppstedt - 24 juli 2011 13:34

Sedan en vecka har vi inte längre hemtelefon, och därför inte heller bredband via telefonen. Det mobila bredbandet bokade jag i god tid, hos en annan leverantör som har god täckning här ute i bushen, men på grund av diverse leveransstrul blev det i alla fall ett avbrott på en vecka här. Tycker inte att jag behöver vara ständigt uppkopplad och är väl bara en "periodare" på till exempel FB, men oj vad jobbigt det är att inte kunna kolla mail, väder, nyheter och annan info när man vill!

Nåväl, nu är jag tillbaka! Har samma e-post och mobilnummer, men hemnumret kan ni som sagt radera!


Igår var lilla Alba inne i hästtransporten för första gången -det är mycket som är första gången när man ännu inte är en månad gammal- bara för träningens skull. Efter viss tvekan, lite stöttning och en tillsägelse från sin lättlastade mor gick hon in! Åkturen begränsade sig till att backa och vända släpet på gårdsplanen och hon stod helt stilla och lugn hela tiden. Duktig tjej!


På eftermiddagen var det dags för en träningsrunda med Alde. Hann inte mer än få på sadeln förrän det började åska och regna. In i boxen och käka hö (Alde) och fram med roller och penslar och måla vidare i stallet (jag). Till slut klarnade det upp och vi gav oss iväg. På ryggen hade hon förutom mig den sadel jag hade till mitt varmblod som gick ur tiden 1979... Av olika skäl har jag sparat den i alla år, och den är fortfarande en bra sadel. Vilken flashback det var att rida med den igen! Dessutom på en häst som är väldigt lik mitt varmblodssto. Alde fortsätter att göra framsteg och övervann många "hinder" på vägen, som knakande ljud inifrån skogen -sabeltandad tiger?- enorma timmerhöger bredvid vägen -kan lura en björn bakom dem- och okända hästar i hagarna vi passerade. Bilar och konstiga fordon har hon inga problem med, rutinerad travhäst som är. När vi kommit till Flyxhult cirka fyra km  bort kom ösregnet. Så hemvägen blev en uppföljning till den vattenträning jag utsatte henne för dagen innan under en promenad till fots i skogen. Självklart är det stor skillnad på en vattenpöl på grus- eller asfaltvägen och ett vattenfyllt dike i skogen. På vägen ser man ju att det inte finns några krokodiler som lurar på botten!

Kära Alde, Sissi skulle ha skrattat åt dig om hon hade sett hur rädd du var i skogen! Men då hade jag fått påminna henne om att hon inte heller vågade gå i vatten när vi köpte henne! Det mesta går att lära sig med tålamod och rätt inställning från oss tvåbenta...

Av Annika Skeppstedt - 16 juli 2011 21:36

Efter en hel del funderande har nu Geishas föl fått sitt namn! Med tanke på rasens ursprung ville jag ett namn med anknytning till  Skottland, men som ändå var kort och lätt att säga. Något som hon verkligen blir kallad för! Långt innan anglosaxarna och det engelska språket nådde Skottland och de skotska öarna talade man gaeliska, vilket många fortfarande gör, och namnet på det vi kallar Skottland var då Alba, så det fick bli hennes namn! Som gammal latinare tycker jag ju också det är lite roligt att alba på latin betyder den vita, så eftersom hon är svart :-P


Idag har Anna varit här och vi gick promenad med mor och barn -första gången Alba var utanför gården! Hon skötte sig utmärkt för att vara nybörjare :-)


  Tre av mina "barn"!


Efteråt var hon helt slut och ögonen gick i kors -men efter en liten slurk högoktanig mammamjölk var hon på banan igen!


 


Hästaktiviteterna avslutades med att Joel borstade sin Hippo tills de sken ikapp!


 


/Annika

Av Annika Skeppstedt - 9 juli 2011 09:21

Så här en bit in i sommaren har jag äntligen tagit itu med hemsidan. Datorbyte, programstrul och en massa annat att pyssla med är främsta anledningarna till att det dröjt!

Nu har nästan alla kattungarna flyttat till nya underbara hem! Längst bort flyttade Erlend, som bor i fädernelandet Norge i trakterna kring Hönefoss. De andra finns runt om i Västra Götaland. Kvar är bara söte go´e Eskil som ännu väntar på ett nytt eget hem!


En ny varelse har också sett dagens ljus här: 27 juni födde Geisha sitt föl -ett svart stoföl. Visste hon att det stod högst på min önskelista över möjliga resultat   Nu springer lilltjejen runt här i hagen och busar -när hon inte ligger och sover i mammas skugga. En njutning att se henne vad hon än gör!


Foderkatten Cressida och hennes kompis Winnie är här på sommarkollo, och i deras sällskap har man sällan tråkigt!


Maximus har just haft sin sista hona på parning -tur att han inte vet om det  - och vi hoppas på ett gäng härliga Maxbarn hemma hos denna förtjusande dam!


I hagen finns också Alde, det varmblod jag börjat rida lite grann under våren. Nu har jag lånat hem henne över sommaren för fortsatt ridträning och allmänt miljöombyte. Hon gör stora framsteg med att förstå det där med att gå med ryttare på ryggen, och hon är en fantastiskt trevlig och klok häst när man vunnit hennes förtroende. Tanken är alltså inte att skola om henne till ridhäst, utan att bredda hennes kompetens och variera träningen. Kanske, kanske får hon göra ett försök framöver att kvala in till monté, vilket hennes stallkompis Sunshine Light gjorde med den äran tidigare i sommar.  


Nya uppdateringar ska inte dröja länge, och tills dess, njut av sommaren!


/Annika

Skapa flashcards