Direktlänk till inlägg 11 december 2010

Fröken Sissis känsla för snö...

Av Annika Skeppstedt - 11 december 2010 14:24

Varje vinter händer det. När snön lagt sig och förvandlat skogen till en ljuddämpad och aldrig riktigt mörk plats. När skogsfåglarna flyger upp ännu plötsligare och spåren efter de vilda djuren antyder en obeslutsamhet om vart de egentligen är på väg. Då laddar min Sissi ett par extra cylindrar och det går undan i skogen! Terrängsäker som hon är tycks hon veta exakt var hon ska sätta hovarna trots att man inte ser något av underlaget. För en vecka sedan var det backarna upp från Almhult som passerades i expressfart. När det väl planade ut ökade farten lite till och Sissi avfyrade några ordentliga glädjeskutt! (Lite extra spännande när man rider med barbackagjord utan stigbyglar ;-)  Att sedan stanna och vänta på min gamla golden Candy var inte populärt... Efter en stund kom en trött hund lufsande och vi kunde fortsätta i ett mera sansat tempo. Jag minns med saknad hur de bara för ett par år sedan höll jämna steg och tävlade över gärden och skogsvägar. Tyvärr måste jag inse att Candy faktiskt är gammal med allt vad det innebär...

Nu är det inte bara på marken det ligger snö utan även på alla nedhängande grenar. När vi passerat ligger den snön på hästen, vojlocken, jackan, innanför jackan o s v. Innan vi hemma från sådana rundor ser vi ut som om vi rullat oss i snön båda två! Men vad gör det när man gång på gång får uppleva fröken Sissis känsla för snö   


Igårkväll var Anna och jag ute med de gula på en kvällstur. Temperaturen var på väg uppåt och det började bli halt på den plogade delen av vägen. Därefter var det som att rida i en dröm med ljudlösa snöpulsande hästar som svävade fram i mörkret! Det enda som hördes var lite sadelknarr och frustanden från hästarna.

Det är sådana ögonblick som gör det värt allt slit som det innebär på vintern att ha hästar!


/Annika

 
 
Ingen bild

pingu

11 december 2010 17:03

så fint =)hade tänkt komma ut idag men jag har varit en zombie hela dagen.. satsar på morgondagen och då tar jag hand om stallet!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Skeppstedt - 6 januari 2012 19:23

Från årsskiftet är S*Älvdansens nyhetssida/blogg tillbaka på alvdansens.blogspot.com !   From 1st January the news´ page/blog of S*Älvdansens is back at alvdansens.blogspot.com !   Kind regards, Annika ...

Av Annika Skeppstedt - 27 december 2011 20:59

Idag var det dags för den traditonella julridutflykten med Joels kusin Elin som bor i en annan del av landet, och gärna rider Sissi när tillfälle bjuds. Idag red vi genom skogen till Gäddereds motorstadion och det var extremt blött i skogen. Men det ...

Av Annika Skeppstedt - 23 december 2011 23:15


      På hemsidan har Zelda och Fiona fått ny bilder på sina sidor -det var på tiden!   On my website Zelda and Fiona have new pictures on their pages, and that was about time! ...

Av Annika Skeppstedt - 21 november 2011 21:47

    Gårdagens ridtur slutade i totalt mörker. Strax efter tre på eftermiddagen gav oss Sissi och jag iväg på en runda, bland annat i syfte att utforska ridvägar mellan Gäddered och Svaneholm. Vägen till Gäddereds motorstadion är en stig genom sko...

Av Annika Skeppstedt - 18 november 2011 12:50

    Ay, qué complicada la gramática... Jag måste nog hjälpa matte lite!       Nu har jag det         Jag sätter mig på papperet -då kanske hon slutar vara så tråkig och leker med mig i stället!         ...

Ovido - Quiz & Flashcards